Thursday, February 5, 2009

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2009
SMK SERIAN
(ABDUL AZIZ BIN ZULKEPLI)

MINGGU 2

TARIKH 5. 01. 2009 (Isnin: MINGGU 2 )
TINGKATAN: 2I
MASA: 2.00- 3.10 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.1 Pertapakan Syarikat Hindia Timur Inggeris (SHTI) di Pulau Pinang
HASIL PEMBELAJARAN: - Menceritakan tentang masalah yang berlaku di Pulau Pinang yang membawa campur tangan British.
AKTIVITI: - Menerangkan kepada pelajar mengenai masalah yang berlaku di Pulau Pinang dan penubuhan SHTI di Tanah Melayu.
- Menyatakan sebab-sebab British memerlukan perlabuhan baru di Tanah Melayu.
- Pelajar memainkan peranan sebagai pegawai SHTI dan menyatakan mengapa Pulau Pinang menjadi pilihan untuk membuka penempatan baru.
- Soal jawab dan menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: Berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
REFLEKSI: Pelajar dapat menyatakan mengapa SHTI memerlukan penempatan baru dan faktor-faktor yang menyebabkan campurtangan British di Pulau Pinang.


TARIKH 5. 01. 2009 ( MINGGU 2 )
TINGKATAN: 2M
MASA: 3.25- 4.35 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 1: Garisan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami bahawa olahan garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk.
- Menggunakan pelbagai jenis dan susun atur untuk menimbulkan kesn pergerakkan.
AKTIVITI: - Guru menerangkan mengenai fungsi dan konsep garisan.
- Pelajar membuat nota dan latihan yang diberikan.
ABM: Nota yang dibuat sendiri berdasarkan Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami olaha garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk..


TARIKH: 6. 01. 2009 ( Selasa: Minggu 2 )
TINGKATAN: 2M
MASA: 12.50- 2.00 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.1 Pertapakan Syarikat Hindia Timur Inggeris (SHTI) di Pulau Pinang
HASIL PEMBELAJARAN: - Menceritakan tentang masalah yang berlaku di Pulau Pinang yang membawa campur tangan British.
AKTIVITI: - Menerangkan kepada pelajar mengenai masalah yang berlaku di Pulau Pinang dan penubuhan SHTI di Tanah Melayu.
- Menyatakan sebab-sebab British memerlukan perlabuhan baru di Tanah Melayu.
- Pelajar memainkan peranan sebagai pegawai SHTI dan menyatakan mengapa Pulau Pinang menjadi pilihan untuk membuka penempatan baru.
- Soal jawab dan menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: Berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
REFLEKSI: Pelajar dapat menyatakan mengapa SHTI memerlukan penempatan baru dan faktor-faktor yang menyebabkan campurtangan British di Pulau Pinang.


TARIKH 6. 01. 2009 ( Selasa: Minggu 2 )
TINGKATAN: 2F
MASA: 4.00- 5.10 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.1 Pertapakan Syarikat Hindia Timur Inggeris (SHTI) di Pulau Pinang
HASIL PEMBELAJARAN: - Menceritakan tentang masalah yang berlaku di Pulau Pinang yang membawa campur tangan British
AKTIVITI: - Menerangkan kepada pelajar mengenai masalah yang berlaku di Pulau Pinang dan penubuhan SHTI di Tanah Melayu.
- Menyatakan sebab-sebab British memerlukan perlabuhan baru di Tanah Melayu.
- Pelajar memainkan peranan sebagai pegawai SHTI dan menyatakan mengapa Pulau Pinang menjadi pilihan untuk membuka penempatan baru.
- Soal jawab dan menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: Berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
REFLEKSI: Pelajar dapat menyatakan mengapa SHTI memerlukan penempatan baru dan faktor-faktor yang menyebabkan campurtangan British di Pulau Pinang.



TARIKH 7. 01. 2009 ( Rabu: MINGGU 2 )
TINGKATAN: 2J
MASA: 12.50- 2.00 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 1: Garisan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami bahawa olahan garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk.
- Menggunakan pelbagai jenis dan susun atur untuk menimbulkan kesn pergerakkan.
AKTIVITI: - Guru menerangkan mengenai fungsi dan konsep garisan.
- Pelajar membuat nota dan latihan yang diberikan.
ABM: Nota yang dibuat sendiri berdasarkan Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami olaha garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk..



TARIKH 7. 01. 2009 ( Rabu: MINGGU 2 )
TINGKATAN: 2L
MASA: 2.00- 3.10 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 1: Garisan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami bahawa olahan garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk.
- Menggunakan pelbagai jenis dan susun atur untuk menimbulkan kesn pergerakkan.
AKTIVITI: - Guru menerangkan mengenai fungsi dan konsep garisan.
- Pelajar membuat nota dan latihan yang diberikan.
ABM: Nota yang dibuat sendiri berdasarkan Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami olaha garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk..



TARIKH 7. 01. 2009 ( Rabu: Minggu 2 )
TINGKATAN: 2I
MASA: 5.45- 6.20 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.2 Tipu helah Francis Light bagi mendapatkan Pulau Pinang
HASIL PEMBELAJARAN: - Memerihalkan tipu helah Francis Light bagi mendapatkan Pulau Pinang.
AKTIVITI: - Menerangkan kepada pelajar mengenai perjanjian di antara Francis Light dengan Sultan Abdullah.
- Seterusnya menerangkan bagaimana SHTI mungkir janji.
- Pelajar dikehendaki menjelaskan peranan yang dimainkan oleh SHTI.
- Soal jawab dan menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: Berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
REFLEKSI: Pelajar dapat mengetahui peristiwa mengenai perjanjian antara Sultan Abdullah dengan Francis Light dan peristiwa SHTI mungkir janji dan seterusnya permulaan SHTI cuba untuk menguasai Pulau Pinang.



TARIKH 8. 01. 2009 ( Khamis: MINGGU 2 )
TINGKATAN: 2G
MASA: 12.50- 2.00 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 1: Garisan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami bahawa olahan garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk.
- Menggunakan pelbagai jenis dan susun atur untuk menimbulkan kesn pergerakkan.
AKTIVITI: - Guru menerangkan mengenai fungsi dan konsep garisan.
- Pelajar membuat nota dan latihan yang diberikan.
ABM: Nota yang dibuat sendiri berdasarkan Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami olaha garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk..



TARIKH 9. 01. 2009 ( Jumaat: Minggu 2 )
TINGKATAN: 2F
MASA: 2.00- 3.10ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.2 Tipu helah Francis Light bagi mendapatkan Pulau Pinang
HASIL PEMBELAJARAN: - Memerihalkan tipu helah Francis Light bagi mendapatkan Pulau Pinang.
AKTIVITI: - Menerangkan kepada pelajar mengenai perjanjian di antara Francis Light dengan Sultan Abdullah.
- Seterusnya menerangkan bagaimana SHTI mungkir janji.
- Pelajar dikehendaki menjelaskan peranan yang dimainkan oleh SHTI.
- Soal jawab dan menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: Berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
REFLEKSI: Pelajar dapat mengetahui peristiwa mengenai perjanjian antara Sultan Abdullah dengan Francis Light dan peristiwa SHTI mungkir janji dan seterusnya permulaan SHTI cuba untuk menguasai Pulau Pinang.



TARIKH 9. 01. 2009 ( Jumaat: MINGGU 2 )
TINGKATAN: 2A
MASA: 2.35- 3.450 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 1: Garisan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami bahawa olahan garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk.
- Menggunakan pelbagai jenis dan susun atur untuk menimbulkan kesn pergerakkan.
AKTIVITI: - Guru menerangkan mengenai fungsi dan konsep garisan.
- Pelajar membuat nota dan latihan yang diberikan.
ABM: Nota yang dibuat sendiri berdasarkan Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami olaha garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk..



TARIKH 9. 01. 2009 ( Jumaat: Minggu 2 )
TINGKATAN: 2M
MASA: 5.10- 6.20 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.2 Tipu helah Francis Light bagi mendapatkan Pulau Pinang
HASIL PEMBELAJARAN: - Memerihalkan tipu helah Francis Light bagi mendapatkan Pulau Pinang.
AKTIVITI: - Menerangkan kepada pelajar mengenai perjanjian di antara Francis Light dengan Sultan Abdullah.
- Seterusnya menerangkan bagaimana SHTI mungkir janji.
- Pelajar dikehendaki menjelaskan peranan yang dimainkan oleh SHTI.
- Soal jawab dan menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: Berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
REFLEKSI: Pelajar dapat mengetahui peristiwa mengenai perjanjian antara Sultan Abdullah dengan Francis Light dan peristiwa SHTI mungkir janji dan seterusnya permulaan SHTI cuba untuk menguasai Pulau Pinang.



MINGGU 3

TARIKH 12. 01. 2009 (Isnin: MINGGU 3 )
TINGKATAN: 2I
MASA: 2.00- 3.10 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.3 SHTI mengambil Seberang Perai
HASIL PEMBELAJARAN: Menjelaskan cara SHTI mengambil Seberang Perai.
AKTIVITI: - Menerangkan kepada pelajar mengenai taktik-taktik SHTI untuk mendapatkan Seberang Perai
- Menerangkan kepada pelajar mengenai Perjanjian Burney 1826 yang dimeterai antara Henry Burney dan Siam..
- Soal jawab dan menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: Berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
REFLEKSI: Pelajar memahami taktik-taktik yang dilakukan SHTI untuk mendapatkan Seberang Perai.


TARIKH 12. 01. 2009 (Isnin: MINGGU 3 )
TINGKATAN: 2M
MASA: 3.25- 4.35 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 1: Garisan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami bahawa olahan garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk.
- Menggunakan pelbagai jenis dan susun atur untuk menimbulkan kesn pergerakkan.
AKTIVITI: - Pelajar diberikan tugasan melukis berdasarkan sumber alam semulajadi.
- Peralatan melukis: pensel 2B, kertas lukisan.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami olahan garisan dapat menimbulkan pergerakan, ton, jalinan dan bentuk.


TARIKH: 13. 01. 2009 ( Selasa: Minggu 3 )
TINGKATAN: 2M
MASA: 12.50- 2.00 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.3 SHTI mengambil Seberang Perai
HASIL PEMBELAJARAN: Menjelaskan cara SHTI mengambil Seberang Perai.
AKTIVITI: - Menerangkan kepada pelajar mengenai taktik-taktik SHTI untuk mendapatkan Seberang Perai
- Menerangkan kepada pelajar mengenai Perjanjian Burney 1826 yang dimeterai antara Henry Burney dan Siam..
- Soal jawab dan menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: Berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
REFLEKSI: Pelajar memahami taktik-taktik yang dilakukan SHTI untuk mendapatkan Seberang Perai.


TARIKH 13. 01. 2009 ( Selasa: Minggu 3 )
TINGKATAN: 2F
MASA: 4.00- 5.10 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.3 SHTI mengambil Seberang Perai
HASIL PEMBELAJARAN: Menjelaskan cara SHTI mengambil Seberang Perai.
AKTIVITI: - Menerangkan kepada pelajar mengenai taktik-taktik SHTI untuk mendapatkan Seberang Perai
- Menerangkan kepada pelajar mengenai Perjanjian Burney 1826 yang dimeterai antara Henry Burney dan Siam..
- Soal jawab dan menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: Berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
REFLEKSI: Pelajar memahami taktik-taktik yang dilakukan SHTI untuk mendapatkan Seberang Perai.



TARIKH 14. 01. 2009 ( Rabu: MINGGU 3 )
TINGKATAN: 2J
MASA: 12.50- 2.00 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 1: Garisan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami bahawa olahan garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk.
- Menggunakan pelbagai jenis dan susun atur untuk menimbulkan kesn pergerakkan.
AKTIVITI: - Pelajar diberikan tugasan melukis berdasarkan sumber alam semulajadi.
- Peralatan melukis: pensel 2B, kertas lukisan.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami olahan garisan dapat menimbulkan pergerakan, ton, jalinan dan bentuk.



TARIKH 14. 01. 2009 ( Rabu: MINGGU 3 )
TINGKATAN: 2L
MASA: 2.00- 3.10 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 1: Garisan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami bahawa olahan garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk.
- Menggunakan pelbagai jenis dan susun atur untuk menimbulkan kesn pergerakkan.
AKTIVITI: - Pelajar diberikan tugasan melukis berdasarkan sumber alam semulajadi.
- Peralatan melukis: pensel 2B, kertas lukisan.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami olahan garisan dapat menimbulkan pergerakan, ton, jalinan dan bentuk.



TARIKH 14. 01. 2009 ( Rabu: Minggu 3 )
TINGKATAN: 2I
MASA: 5.45- 6.20 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.4 Pertapakan SHTI di Singapura
HASIL PEMBELAJARAN: - Menerangkan pertapakan SHTI di Singapura
AKTIVITI: - Menerangkan kepada pelajar mengenai kegagalan SHTI memajukan Pulau Pinang.
- Menerangkan dan berbincang dengan mengenai Perang Napoleon dan isi kandungan Surat-surat Kew 1795 yang ditandatangani di antara British dengan Belanda.
- Menerangkan mengenai taktik Raffles mendapatkan Singapura.
- Soal jawab dan menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas
PENERAPAN NILAI: Berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
REFLEKSI: Pelajar dapat mengetahui dan memahami mengenai taktik yang digunakan SHTI untuk mendapatkan Singapura.



TARIKH 15. 01. 2009 ( Khamis: MINGGU 3 )
TINGKATAN: 2G
MASA: 12.50- 2.00 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 1: Garisan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami bahawa olahan garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk.
- Menggunakan pelbagai jenis dan susun atur untuk menimbulkan kesn pergerakkan.
AKTIVITI: - Pelajar diberikan tugasan melukis berdasarkan sumber alam semulajadi.
- Peralatan melukis: pensel 2B, kertas lukisan.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami olahan garisan dapat menimbulkan pergerakan, ton, jalinan dan bentuk.



TARIKH 16. 01. 2009 ( Jumaat: Minggu 3 )
TINGKATAN: 2F
MASA: 2.00- 3.10ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.4 Pertapakan SHTI di Singapura
HASIL PEMBELAJARAN: Menerangkan pertapakan SHTI di Singapura
AKTIVITI: - Menerangkan kepada pelajar mengenai kegagalan SHTI memajukan Pulau Pinang.
- Menerangkan dan berbincang dengan mengenai Perang Napoleon dan isi kandungan Surat-surat Kew 1795 yang ditandatangani di antara British dengan Belanda.
- Menerangkan mengenai taktik Raffles mendapatkan Singapura.
- Soal jawab dan menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas
PENERAPAN NILAI: Berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
REFLEKSI: Pelajar dapat mengetahui dan memahami mengenai taktik yang digunakan SHTI untuk mendapatkan Singapura.



TARIKH 16. 01. 2009 ( Jumaat: MINGGU 3 )
TINGKATAN: 2A
MASA: 2.35- 3.450 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 1: Garisan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami bahawa olahan garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk.
- Menggunakan pelbagai jenis dan susun atur untuk menimbulkan kesn pergerakkan
AKTIVITI: - Pelajar diberikan tugasan melukis berdasarkan sumber alam semulajadi.
- Peralatan melukis: pensel 2B, kertas lukisan.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami olahan garisan dapat menimbulkan pergerakan, ton, jalinan dan bentuk.



TARIKH 16. 01. 2009 ( Jumaat: Minggu 3 )
TINGKATAN: 2M
MASA: 5.10- 6.20 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.4 Pertapakan SHTI di Singapura
HASIL PEMBELAJARAN: Menerangkan pertapakan SHTI di Singapura
AKTIVITI: - Menerangkan kepada pelajar mengenai kegagalan SHTI memajukan Pulau Pinang.
- Menerangkan dan berbincang dengan mengenai Perang Napoleon dan isi kandungan Surat-surat Kew 1795 yang ditandatangani di antara British dengan Belanda.
- Menerangkan mengenai taktik Raffles mendapatkan Singapura.
- Soal jawab dan menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas
PENERAPAN NILAI: Berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
REFLEKSI: Pelajar dapat mengetahui dan memahami mengenai taktik yang digunakan SHTI untuk mendapatkan Singapura.


SABTU GANTI- Menggunakan jadual hari Khamis.
TARIKH: 17. 01. 2009 ( Sabtu: Minggu 3 )
AKTIVITI: Mengagihkan hasil tugasan Pendidikan Seni Visual bagi pelajar tingkatan 2G dan 2F.


MINGGU 4

TARIKH 19. 01. 2009 (Isnin: MINGGU 4 )
TINGKATAN: 2I
MASA: 2.00- 3.10 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.5 Perpecahan Kepulauan Melayu
HASIL PEMBELAJARAN: Menganalisis perpecahan Kepulauan Melayu.
AKTIVITI: -Menerangkan mengenai Syarat-syarat Perjanjian Persetiaan London ( Perjanjian Inggeris- Belanda 1824 ) dan seterusnya menerangkan kesan yang dibawa oleh perjanjian tersebut.
-Guru berbincang dengan pelajar mengenai kesan Perjanjian Inggeris- Belanda 1824 terhadap kerajaan Melayu Johor.
- Soal jawab dan pelajar menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: - Bijaksana dalam menjalinkan hubungan.
- Berfikiran strategik.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami kesan yang timbul daripada Perjanjian Inggeris- Belanda 1824.


TARIKH 19. 01. 2009 (Isnin: MINGGU 4 )
TINGKATAN: 2M
MASA: 3.25- 4.35 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 2: Jalinan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami ciri-ciri estetik jalinan.
- Dapat membezakan antara fungsi jalinan tampak dan jalinan sentuh.
AKTIVITI: - Guru menerangkan dan berbincang dengan pelajar mengenai jenis-jenis jalinan dan fungsi-fungsi jalinan.
ABM: Nota yang dibuat sendiri berdasarkan Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2
REFLEKSI: -


TARIKH: 20. 01. 2009 ( Selasa: Minggu 4 )
TINGKATAN: 2M
MASA: 12.50- 2.00 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.5 Perpecahan Kepulauan Melayu
HASIL PEMBELAJARAN: Menganalisis perpecahan Kepulauan Melayu.
AKTIVITI: -Menerangkan mengenai Syarat-syarat Perjanjian Persetiaan London ( Perjanjian Inggeris- Belanda 1824 ) dan seterusnya menerangkan kesan yang dibawa oleh perjanjian tersebut.
-Guru berbincang dengan pelajar mengenai kesan Perjanjian Inggeris- Belanda 1824 terhadap kerajaan Melayu Johor.
- Soal jawab dan pelajar menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: - Bijaksana dalam menjalinkan hubungan.
- Berfikiran strategik.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami kesan yang timbul daripada Perjanjian Inggeris- Belanda 1824.


TARIKH 20. 01. 2009 ( Selasa: Minggu 4 )
TINGKATAN: 2F
MASA: 4.00- 5.10 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.5 Perpecahan Kepulauan Melayu
HASIL PEMBELAJARAN: Menganalisis perpecahan Kepulauan Melayu.
AKTIVITI: -Menerangkan mengenai Syarat-syarat Perjanjian Persetiaan London ( Perjanjian Inggeris- Belanda 1824 ) dan seterusnya menerangkan kesan yang dibawa oleh perjanjian tersebut.
-Guru berbincang dengan pelajar mengenai kesan Perjanjian Inggeris- Belanda 1824 terhadap kerajaan Melayu Johor.
- Soal jawab dan pelajar menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: - Bijaksana dalam menjalinkan hubungan.
- Berfikiran strategik.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami kesan yang timbul daripada Perjanjian Inggeris- Belanda 1824.


TARIKH 21. 01. 2009 ( Rabu: MINGGU 4 )
TINGKATAN: 2J
MASA: 12.50- 2.00 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 2: Jalinan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami ciri-ciri estetik jalinan.
- Dapat membezakan antara fungsi jalinan tampak dan jalinan sentuh.
AKTIVITI: - Guru menerangkan dan berbincang dengan pelajar mengenai jenis-jenis jalinan dan fungsi-fungsi jalinan.
REFLEKSI: -


TARIKH 21. 01. 2009 ( Rabu: MINGGU 4 )
TINGKATAN: 2L
MASA: 2.00- 3.10 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 2: Jalinan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami ciri-ciri estetik jalinan.
- Dapat membezakan antara fungsi jalinan tampak dan jalinan sentuh.
AKTIVITI: - Guru menerangkan dan berbincang dengan pelajar mengenai jenis-jenis jalinan dan fungsi-fungsi jalinan.
REFLEKSI: -


TARIKH 21. 01. 2009 ( Rabu: Minggu 4 )
TINGKATAN: 2I
MASA: 5.45- 6.20 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
AKTIVITI: - Pelajar diberikan latihan berdasarkan dari tajuk kecil 1.1 hingga 1.5.
- Menyemak buku nota dan latihan pelajar.
ABM: Buku Rujukan PMR Fokus tingkatan 1,2,3.
REFLEKSI: Sebahagian pelajar dapat menerangkan dan memahami setiap unit yang dipelajari.


TARIKH 22. 01. 2009 ( Khamis: MINGGU 4 )
TINGKATAN: 2G
MASA: 12.50- 2.00 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 2: Jalinan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami ciri-ciri estetik jalinan.
- Dapat membezakan antara fungsi jalinan tampak dan jalinan sentuh.
AKTIVITI: - Guru menerangkan dan berbincang dengan pelajar mengenai jenis-jenis jalinan dan fungsi-fungsi jalinan.
REFLEKSI: -


TARIKH 23. 01. 2009 ( Jumaat: Minggu 4 )
TINGKATAN: 2F
MASA: 2.00- 3.10 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
AKTIVITI: - Pelajar diberikan latihan berdasarkan dari tajuk kecil 1.1 hingga 1.5.
- Menyemak buku nota dan latihan pelajar.
ABM: Buku Rujukan PMR Fokus tingkatan 1,2,3.
REFLEKSI: Sebahagian pelajar dapat menerangkan dan memahami setiap unit yang dipelajari.


TARIKH 23. 01. 2009 ( Jumaat: MINGGU 4 )
TINGKATAN: 2A
MASA: 12.50- 2.00 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 2: Jalinan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami ciri-ciri estetik jalinan.
- Dapat membezakan antara fungsi jalinan tampak dan jalinan sentuh.
AKTIVITI: - Guru menerangkan dan berbincang dengan pelajar mengenai jenis-jenis jalinan dan fungsi-fungsi jalinan.
REFLEKSI: -


TARIKH 23. 01. 2009 ( Jumaat: Minggu 4 )
TINGKATAN: 2M
MASA: 5.10- 6.20 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
AKTIVITI: - Pelajar diberikan latihan berdasarkan dari tajuk kecil 1.1 hingga 1.5.
- Menyemak buku nota dan latihan pelajar.
ABM: Buku Rujukan PMR Fokus tingkatan 1,2,3.
REFLEKSI: Sebahagian pelajar dapat menerangkan dan memahami setiap unit yang dipelajari.


MINGGU 5- CUTI PERSEKOLAHAN.
( Tahun Baru Cina )
MULA: 24. 01. 2009 ( Sabtu ) TAMAT: 1. 02. 2009 (
Ahad )


MINGGU 6

TARIKH 2.02. 2009 (Isnin: MINGGU 6 )
TINGKATAN: 2F
MASA: 12.50- 2.00 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 2: Jalinan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami ciri-ciri estetik jalinan.
- Dapat membezakan antara fungsi jalinan tampak dan jalinan sentuh.
AKTIVITI: - Guru menerangkan dan berbincang dengan pelajar mengenai jenis-jenis jalinan dan fungsi-fungsi jalinan.
- Pelajar menyalin nota dan latihan yang diberikan oleh guru.
ABM: Nota yang dibuat sendiri berdasarkan Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2
REFLEKSI: Pelajar dapat menerangkan perbezaan antara jalinan sentuh dan jalinan tampak.


TARIKH 2. 02. 2009 (Isnin: MINGGU 6 )
TINGKATAN: 2I
MASA: 3.25- 4.00 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.6 Penubuhan dan Pentadbiran Negeri-Negeri Selat ( NNS ).
HASIL PEMBELAJARAN: Membincangkan penubuhan dan pentadbiran Negeri- Negeri Selat.
AKTIVITI: - Menerangkan mengenai penubuhan Negeri- Negeri Selat dan tujuan penubuhan.
- Membincangkan mengenai struktur pentadbiran Negeri- Negeri Selat.
- Soal jawab dan pelajar menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: - Berwaspada dengan unsur-unsur luar.
- Berfikiran strategik.
REFLEKSI: Pelajar dapat mengetahui penubuhan dan struktur pentadbiran Negeri- Negeri Selat.


TARIKH 2. 02. 2009 (Isnin: MINGGU 6 )
TINGKATAN: 2F
MASA: 4.35- 5.10 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.6 Penubuhan dan Pentadbiran Negeri-Negeri Selat ( NNS ).
HASIL PEMBELAJARAN: Membincangkan penubuhan dan pentadbiran Negeri- Negeri Selat.
AKTIVITI: - Menerangkan mengenai penubuhan Negeri- Negeri Selat dan tujuan penubuhan.
- Membincangkan mengenai struktur pentadbiran Negeri- Negeri Selat.
- Soal jawab dan pelajar menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: - Berwaspada dengan unsur-unsur luar.
- Berfikiran strategik.
REFLEKSI: Pelajar dapat mengetahui penubuhan dan struktur pentadbiran Negeri- Negeri Selat.


TARIKH 2. 02. 2009 (Isnin: MINGGU 6 )
TINGKATAN: 2G
MASA: 5.10- 6.20 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 2: Jalinan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami ciri-ciri estetik jalinan.
- Dapat membezakan antara fungsi jalinan tampak dan jalinan sentuh.
AKTIVITI: - Guru menerangkan dan berbincang dengan pelajar mengenai jenis-jenis jalinan dan fungsi-fungsi jalinan.
- Pelajart menyalin nota dan latihan yang diberikan oleh guru.
ABM: Nota yang dibuat sendiri berdasarkan Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2
REFLEKSI: Pelajar dapat menerangkan perbezaan antara jalinan sentuh dan jalinan tampak.


TARIKH 3. 02. 2009 (Selasa: MINGGU 6 )
TINGKATAN: 2M
MASA: 2.00- 3.10 ptg
SUBJEK: Sejarah
TAJUK: Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
TAJUK KECIL: 1.6 Penubuhan dan Pentadbiran Negeri-Negeri Selat ( NNS ).
HASIL PEMBELAJARAN: Membincangkan penubuhan dan pentadbiran Negeri- Negeri Selat.
AKTIVITI: - Menerangkan mengenai penubuhan Negeri- Negeri Selat dan tujuan penubuhan.
- Membincangkan mengenai struktur pentadbiran Negeri- Negeri Selat.
- Soal jawab dan pelajar menyalin nota ringkas.
ABM: Buku teks, nota ringkas.
PENERAPAN NILAI: - Berwaspada dengan unsur-unsur luar.
- Berfikiran strategik.
REFLEKSI: Pelajar dapat mengetahui penubuhan dan struktur pentadbiran Negeri- Negeri Selat.


TARIKH 3. 02. 2009 (Selasa: MINGGU 6 )
TINGKATAN: 2L
MASA: 3.25- 4.00 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 2: Jalinan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami ciri-ciri estetik jalinan.
- Dapat membezakan antara fungsi jalinan tampak dan jalinan sentuh.
AKTIVITI: - Guru menerangkan dan berbincang dengan pelajar mengenai jenis-jenis jalinan dan fungsi-fungsi jalinan.
- Pelajart menyalin nota dan latihan yang diberikan oleh guru.
ABM: Nota yang dibuat sendiri berdasarkan Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2
REFLEKSI: Pelajar dapat menerangkan perbezaan antara jalinan sentuh dan jalinan tampak.


TARIKH 3. 02. 2009 ( Selasa: MINGGU 6 )
TINGKATAN: 2N
MASA: 5.10- 6.20 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 1: Garisan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami bahawa olahan garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk.
- Menggunakan pelbagai jenis dan susun atur untuk menimbulkan kesn pergerakkan.
AKTIVITI: - Guru menerangkan mengenai fungsi dan konsep garisan.
- Pelajar membuat nota dan latihan yang diberikan.
ABM: Nota yang dibuat sendiri berdasarkan Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami olaha garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk..


TARIKH 4. 02. 2009 ( Rabu: MINGGU 6 )
TINGKATAN: 2K
MASA: 2.00- 3.10 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 1: Garisan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami bahawa olahan garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk.
- Menggunakan pelbagai jenis dan susun atur untuk menimbulkan kesn pergerakkan.
AKTIVITI: - Guru menerangkan mengenai fungsi dan konsep garisan.
- Pelajar membuat nota dan latihan yang diberikan.
ABM: Nota yang dibuat sendiri berdasarkan Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2.
REFLEKSI: Pelajar dapat memahami olaha garisan dapat menimbulkan jalinan, ton dan bentuk..


TARIKH 4. 02. 2009 (Rabu: MINGGU 4 )
TINGKATAN: 2J
MASA: 5.10- 6.20 ptg
SUBJEK: Pendidikan Seni Visual
TAJUK: Bab 2: Jalinan
HASIL PEMBELAJARAN: - Memahami ciri-ciri estetik jalinan.
- Dapat membezakan antara fungsi jalinan tampak dan jalinan sentuh.
AKTIVITI: - Guru menerangkan dan berbincang dengan pelajar mengenai jenis-jenis jalinan dan fungsi-fungsi jalinan.
- Pelajart menyalin nota dan latihan yang diberikan oleh guru.

ABM: Nota yang dibuat sendiri berdasarkan Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2
REFLEKSI: Pelajar dapat menerangkan perbezaan antara jalinan sentuh dan jalinan tampak.

No comments: